Gesprekken

14 april 2013 - Guangzhou, China

Net een leuk gesprek met een "Franse" Canadees gehad. Hij verblijft al een half jaar in China. Hij heeft alles verkocht in Canada, en omdat hij altijd fotograaf is geweest, probeert hij zo met rapportages over China, en tentoonstellingen, wat geld bij te verdienen.  Dat  zijn de verhalen die het leuk maken. Maakt ook mooie foto's trouwens!

Vrijdag met de bus naar Guangzhou gegaan. Ik had een gewone bus besteld, maar kreeg een slaapbus. Beetje krap en kort, maar van de nood maar een deugd gemaakt. Lekker! (Had verwacht dat het meer zou stinken.) Het hostel is iets groter dan gemiddeld, ook goed geregeld. Ze spreken redelijk Engels. De locatie is leuk, aan de boulevard van de rivier (welke rivier weet ik eigenlijk geeneens :)). De metro is iets verder, maar nog goed te doen.

Vandaag een kaartje gehaald voor de Cantonfair voor morgen. Een beurs waar allemaal exporterende bedrijven van China staan. Schijnt enorm te zijn. De kaartuitgifte was in ieder geval slecht geregeld. 5 man aan het werk, maar met maar 1 computer schiet het niet op.

Nou scheelde het wel, dat er een bus met Chilenen voor me was.  Ik raakte aan de praat met een  moeder en dochter. Ik sprak vroeger Spaans (maar dat bleek wel een paar dagen geleden). Maar goed, met goede wil kom je een heel eind. Ik had sjans, jaja! Moeders had interesse voor haar dochter. (ik ben snel tevreden tegenwoordig).

Vanmiddag  dacht een Chinees, dat hij ouder was dan ik, hij was 30! (Het goede nieuws bleef maar komen) Maar gewoon een leuk gesprek over automatisering. Zoals ik ook leuke gesprekken  had met een Australier over inkopen in China, maar ook over de wereld economie, valuta's etc.. Of met een gids die zijn grond onteigend werd, en hoe dat dan werkt. (Ze hebben geen keus, maar worden wel gewoon redelijk goed betaald trouwens, en dus niet gewoon weggestuurd, zoals wij wel eens denken).

Juist deze gesprekken zijn 1 van de redenen, dat ik alleen op reis ben gegaan. Als je met anderen bent, ligt dat vaak wat ingewikkelder, je trekt meer naar elkaar toe. Daar staat tegenover, dat je niet met iemand kan delen, of dat je soms (zeg maar vaak) alleen bent. En ja, soms voel je je ook alleen, maar dat maken deze gesprekken dan weer goed!