Naar de United States of Maasdijk

16 april 2013 - Guangzhou, China

Het lijkt vooraf altijd een behoorlijke tijd, 31 dagen weg, maar Uiteindelijk vliegt de tijd. Het is vandaag alweer tijd om naar huis te gaan.

China is een mooi en een bijzonder land. Met het 1 partij systeem lijkt het weinig op een democratie, maar er wordt wel tijd en aandacht geschonken aan het vinden van de goede leider. Deze moet dan de belangen van het land en het volk vertegenwoordigen en dat doen ze doelgericht en snel, misschien niet altijd even efficient, maar ze komen er wel.

China heeft nog wel een weg te gaan, maar is nu al een wereldmacht. Misschien individueel bescheiden, zijn ze op landsniveau zeer zelfbewust. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld, met recent misschien een kleine terugslag. Tekenend, de eerste reis van de nieuwe leider ging naar  Rusland en de 2e naar Afrika, en dus niet naar Europa of de USA. (grondstoffen gaat het om).

Voor mijzelf  was het inspirerend, even afstand nemen (het was toch lastig om de beslissing te maken om afstand te nemen van JOJO), wat rust en gewoon weer even lekker weg.

Doordat ik al eerder alleen op reis was geweest (Rhodos 6wk, Duitsland/Frankrijk 8wk, midden Amerika 13wk) wist ik ongeveer hoe het zou zijn, en ook hoe ik daarop reageer. Lastig t.o.v. de vorige keren was dat ik nu de taal helemaal niet sprak. Daar staat tegenover, dat met de moderne communicatie het contact met het thuisfront wel veel beter is.

Trots ben ik, dat ik een programma heb gemaakt wat ik zelf leuk vond. De gesprekken  met de Nederlanders die hier werken/wonen, wat zien van het land, genieten en ook de beurzen over de export. Allemaal leuk. Ook de keuze voor de jeugdherbergen is een goede geweest. Misschien iets minder luxe, maar toegankelijk en nog steeds prima te doen. Ook ben ik trots op Esther dat ze me deze ruimte geeft en me hierin steunt.

Kortom, terugkijkend zou ik niet veel anders hebben gedaan!

Ga nu bijna weg (het is hier 11:00 uur Chinese tijd), met de bus naar het vliegveld, daar vlieg ik om 15 uur en kom ik 18:15 aan in Beijing, vervolgens om 24:00 vertrek uit Beijing om dan om 06:00 Nederlandse tijd (is 12:00 uur Chinese tijd) morgen weer op Schiphol aan te komen.

Lekker bij tijds thuis dus, dan heb je tenminste iets aan je dag :)

w

1. Anja:
    Goede reis naar huis
  2. Ma:
    Andre
    goede vlucht fijn dat alles een beetje gegaan is zoals je het wilde
    tot ziens
    Ma
  3. Marijke Sterk:
    16 april 2013
    goede vlucht terug en zeker fijn dat je de ruimte van het thuisfront hebt gehad.En dat je eruit hebt kunnen halen wat je wilde...